Bon dia,
avui us proposo que feu experiments. Trieu-ne un o dos, els escriviu a la llibreta i després els feu. Si voleu podeu fer una foto o un vídeo de com els feu per poder-la penjar al blog. Al final de l'experiment, a la llibreta podeu escriure què us ha semblat l'experiment, si us ha sortit bé, si ha estat fàcil...
1. Crear boira
La boira és un dels fenòmens
atmosfèrics que més fascinen als nens. Amb aquest experiment, els
infants aprendran quins són els factors que influeixen en la seva
formació, i com posar-los en pràctica.
materials:
1 got de vidre
1 colador
3 gels
aigua calenta
En primer lloc, agafa una gerra d’aigua calenta i omple un got ample
fins a dalt. Deixa que el got s’escalfi durant 30 segons i després
buida’l per la meitat. A continuació posa un colador sobre el got i
col·loca tres cubs de gel. Veuràs com el vapor que queda per sota
comença a condensar-se.
Això es deu al fet que part de l’aigua calenta es converteix en vapor.
El vapor que està sota dels gels es refreda i acaba convertint-se en
aigua, el que s’anomena condensació. Les petites gotes d’aigua que
queden suspeses en l’aire formen la boira.
2. Volcans de llimona
Mitjançant aquest experiment científic, els nens aprendran a elaborar
un autèntic volcà fet amb una llimona, i podran veure la reacció química
de l’àcid cítric i bicarbonat de sodi utilitzant la taula de llum.
materials:
2 llimones per volcà
Bicarbonat de sodi
aquarel·les Líquides
Pal de fusta
Sabó per a plats
safata
En primer lloc, prepara la llimona tallant el fons perquè quedi pla. Volteja la llimona i obre bé el centre. Prepara el suc d’una llimona extra tallant una segon llimona per la meitat i abocar el suc en una tassa.
Després, col·loca la llimona en una safata sobre la taula de llum. Utilitza el pal de fusta per barrejar el centre de la llimona i treure els sucs. Assegura’t de mantenir el suc dins de la llimona. A continuació, col·loca unes gotes d’aquarel·la líquida sense diluir al centre de la llimona.
Afegeix un bon raig de sabó per als plats dins de la llimona. Això no és imprescindible per a l’experiment, però provoca que apareguin moltes bombolles i escuma.
Afegeix una cullerada de bicarbonat de sodi en la llimona, d’aquesta manera començarà la reacció. Utilitza el pal de fusta i regira el suc de la llimona. Veuràs que erupció del volcà mentre ho regires.
Per
mantenir la reacció veu afegint més bicarbonat de sodi, colorant, sabó
de plat i el suc de llimona reservat a la reacció, alternativament. Finalment, esprem la llimona amb les mans per alliberar els sucs també és una opció per a la reacció.
3. Monedes que desapareixen
Aquest experiment és unaexcel·lent oportunitat per introduir els joves i els nens el fenomen de la refracció.
materials:
1 moneda
1 got de vidre
aigua
Primer, agafarem un got de vidre i una gerra d’aigua. Introduirem en el
fons del vas una moneda i anirem a poc a poc omplint el got amb aigua.
Per ara, la moneda seguirà veient-se reflectida en el fons del got. La
raó és la pròpia ubicació de la moneda; la llum reflectida arriba fins
als nostres ulls.
No obstant això, de posar la moneda sota el got d’aigua, es tornarà
invisible davant els nostres ulls. La llum, en passar de mig es desvia,
com en passar d’aire a aigua, o d’aigua a vidre. És aquest el fenomen
anomenat refracció. Si mirem el got des d’un altre costat, la refracció
ens farà creure que la moneda ha desaparegut.
4. La flotabilitat
Si poses un ou en aigua s’enfonsarà
irremeiablement fins al fons, però si afegeixes una quantitat suficient
de sal aconseguiràs que floti. Descobreix per què i aprèn sobre densitat
i flotabilitat amb aquest senzill i divertit experiment.
materials:
Un ou cru.
Un got.
Sal.
Una cullereta.
Fes aigua en un got. A continuació posa un ou, amb cura que no es
trenqui, en l’aigua. Podràs observar com l’ou s’enfonsa. Després afegeix
sal cullerada a cullerada i remou amb compte de no trencar l’ou.
Després d’unes quantes cullerades de sal veuràs com l’ou flota. Per què?
L’ou s’enfonsa en l’aigua perquè la seva densitat és més gran que la de
l’aigua. Un volum de la substància ou té major massa que un mateix volum
de la substància aigua. En afegir una quantitat suficient de sal
aconseguim una barreja la densitat és més gran que la de l’ou, i com a
conseqüència, l’ou flota.
5. Levitació
Amb aquest truc casolà aconseguiràs que un objecte leviti. En
aquest cas es tracta d’un anell de plàstic, molt fàcil d’aconseguir a
partir de qualsevol bossa que tinguem per casa, el qual aconseguirem que
voli i es mogui sense tocar-lo. Amb un simple globus i una mica d’electricitat estàtica, podrem gestionar l’anell al nostre gust.
materials:
Un globus.
Una bossa de plàstic.
Unes tisores.
Una peça de llana o el nostre propi pèl.
El primer pas és posar la bossa de plàstic en una taula o qualsevol altra superfície i estirar-la bé. Un cop estirada, hem de doblegar al llarg en quatre trossos.
A continuació, tallem la part inferior de la borsa i mesurem uns tres o quatre dits des d’aquest punt i tornem a tallar. Agafem el tros retallat i l’obrim; aquest serà el nostre anell volador
D’altra banda, inflem un globus i el nuem. Perquè
«voli» el nostre anell, l’únic que hem de fer és fregar repetides
vegades el globus amb alguna peça de llana o simplement el nostre pèl, i
fer el mateix amb la part externa de l’anell. Llancem cap amunt l’anell de plàstic i col·loquem la part que hem fregat del globus de cara a aquest. Com podrem comprovar, es repel·liran contínuament i donarà la sensació que l’anell està levitant.
En fregar dos objectes amb llana o pèl, el que hem fet ha estat omplir-los de càrrega negativa. Igual
que en els imants, les càrregues del mateix signe es repel·leixen, de
manera que en col·locar el globus sota de l’anell, aquest ho repel·leix
cap amunt i vam aconseguir que l’anell de plàstic, en ser molt lleuger,
levite.
Experiments extrets de https://mas.regio7.cat/activitats-nens/2018/10/22/cinc-experiments-cientifics-nens-lestiu/
En aquest blog s'aniran penjant tasques diàries per tal que els i les alumnes puguin anar treballant des de casa aquests dies.
divendres, 5 de juny del 2020
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Presoners a l'edat de la pedra: últims capítols
Bon dia, aquí us deixo els últims capítols del llibre Presoners a l'edat de la pedra. ...
-
Bon dia, avui us proposo fer els següents mots encreuats. Imatge extreta de https://agora.xtec.cat/ceipelsraiers/primaria/cicle-mit...
-
Bon dia, avui treballarem la comprensió lectora a través de l'òliba. Llegiu la fitxa i contesteu les preguntes. Imatge extreta de...
-
Bon dia, aquí us deixo els últims capítols del llibre Presoners a l'edat de la pedra. ...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada